هفته تجلیل وقدر دانی از آوازخوان جوان ومحبو ب امُیــــــــــــدنظامی
بشیر دژم بشیر دژم

اتحادیهء هنرمندان موسیقی افغانستان

 

 

بیست وهفتم مارچ تا دوم اپریل سال 2013 میلادی   

 

امید نظامی، جوان خوش برخورد٬مؤدب و پرتلاش را بار نخست در شهر فرانکفورت که جهت جلب همکاری هنرمندان موسیقی مابرای تدویربهتر از برنامه ستارهء افغان که از راه تلویزیون طلوع قراربود منتشر شود ملاقات کردم در آن ملاقات که اوبیشترتوجه به امورخودش داشت به جز از حرفهای رسمی وبحث بالای برنامه هایش ،حرف بیشتری نداشتیم  ...ولی زمانیکه وی به کابل برگشت و متوجه شدم٬ خودش گرداننده یکی از با اهمیت ترین برنا مه هاست  وحداقل در یکی از آن برنامه های نشراتی به حیث آواز خوان اشتراک داشته ودرخششی هم نصیبش شده برایم جالب تر شد ، آهنگهایش را یکی پی دیگری شنیدیم و علاقمندی ام بر اوبیشتر شد.   ما تماسهای بعدی را حفظ کردیم  تا زمانی که وی را برای کسب عضویت این اتحادیه دعوت کردم.  از آن به بعد متوجه شدیم که امید نظامی می تواند به امید آینده موسیقی ما تبدیل شود  و اینک از طریق یک مصاحبه با او ،  شماعزیزان را به خاطر تجلیل شایسته تری ازهفته خودش   به معرفی می گیرم وآرزومندم درین هفته وی را بیشتر  وبهتر بشناسانیم  تا تعهدی را که ما (اتحادیه هنرمندان موسیقی افغانستان ) به دوش گرفته است ومیخواهید هنرمند در ایام فعالیت پربارش  موردتشویق وحمایت قرار گیرد  به جا و رسالت ما بر آورده شود. امیدوارم به این مأمول دستیابیم ومورد توجه شما قرار گیرد

 

امید گرامی وعزیز ما، مهربانی  کرده بعداز مقدمه طولانی من؛  خودت درباره خود واز مصروفیت هایت  بگو ودر معرفی ای بیشترت مرا یاری  برسان؛

 

اولتر از همه احترامات بی پایان خود را خدمت همه عزیزان که این مصاحبه را میخوانند تقدیم نموده و از اتحادیهء هنرمندان بخصوص محترم آقای بشیر دژم سپاسگزارم که بنده را در جمع هنرمندان شمرده و برای من این موقع را مساعد نموده تا معلومات بیشتر  برای علاقمندان خویش در باره کارهای گذشته و جدیدم بدهم. من امید نظامی در شهر زیبای کابل بدنیا آمده و تحصیلات خویش را در اردن و جرمنی به پایان رسانیده ام و از مدت ده سال به اینسو در شرکت هوایی آریانا به حیث استیورد و فلایت پرسر ایفای وظیفه مینمایم همچنان در تلویزیون طلوع  و رادیو آرمان مدت چهار سال  به حیث گوینده دربرنامه ستاره افغان  بودم و فعلا برنامه بامداد خوش را پیش میبرم.

واکنون بگویید که، از کدام سال ودر کجا وچگونه به هنرموسیقی پرداختید ونزد کی ها آموختید وتا حال چنداثر هنر ی دارید ؟

 

جواب : من همیشه به موسیقی علاقه فراوان داشتم و به همین دلیل در سال 2007 در سومین پروسه ستاره افغان اشتراک کردم و مقام ششم را کسب نمودم٬ آز آن زمان همه به آواز و چهره من آشنا شدند. تا بحال هشت آهنگ من به زبانهای دری و پشتو و سه ویدیو کلپ من به دسترس علاقمندان قرار گرفته که از جمله میتوان از آهنگ( خوابم نمیبرد) که در برنامه های موسیقی تلویزیونی مقام اول را چندین بار کسب نموده و آهنگ( زنگ مکتب) از البوم جدیدم( زنگ مکتب) خوشبختانه مورد پسند همهء هموطنان و معارف افغانستان قرار گرفت  و آهنگ( کتاب) تازه به دسترس هموطنان ماقرار گرفت .

 

اجازه است همین حالا قبل از ادامه ای حرفها ی دیگر دوپارچه ای را که شما یاد کردید باخواننده گان ما یکجا درین لینک بشنویم ؟ ــ بفرمایید ؛

لینک ؛http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=jAu68tq8BnE

 

 

بشیر دژم ؛ حالا که آهنگها ی تانرا شنیدیم لطفاً بگویید که  شما پیرو کدام سبک هنری هستید و کدام هنرمندان موسیقی کشور را الگوی خود قرار میدهید ؟

 

امید نظامی ؛ صادقانه بگویم من هر نوع موسیقی را میپسندم و هر هنرمند که زیبا بخواند من علاقمند اش هستم.

 

بشیر دژم ، بهترین دوستان هنری تان کیست وبیشتر به همکاری کدام هنرمندان، شما تا این سرحد رسیده اید در حقیقت در راه هنر مدیون همکاری کی ها هستید ؟

 

امید نظامی؛ من دوستان زیادی دارم که همیشه مرا تشویق کرده اند و با من همکاری نموده اند که از همه شان سپاسگزارم  ولی کسی که خود را مدیون اش میدانم شاعر برگزیده و توانای کشور محترم داکتر صاحب سمیع حامد میباشد که در قسمت اشعار وکمپوز آهنگ هایم مرا یاری نموده و همیشه از نظریات نیک شان بنده را مستفید نموده اند.

 

بشیر دژم ، کدام رشته ای موسیقی  را ادامه خواهید داد وکدام آلات موسیقی رامی نوازید ؟

نظامی ؛ من فقط آواز میخوانم و کم وبیش به نواختن ارمونیه دسترسی دارم.

 

بشیر دژم ، همین حالا در کجا زنده  گی می کنید غیراز هنر موسیقی چه مصروفیت دیگری  دارید ؟

امیدنظامی ؛ من در وطن عزیزم افغانستان بسر میبرم وقسمیکه قبلاً به آن اشاره کردم مصروف پرواز ها و دیگر مسوؤلیت های زنده گی مانند سایر هموطنان هستم.

 

بشیر دژم ؛ درراه هنرموسیقی تان  بیشترمدیون تشویقهای کی ویا کی ها بودند ؟

امید نظامی؛ بیشتر از همه ، فامیل و دوستانم.

بشیر دژم ، آهنگهای تان به کدام رادیوها وتلویزیونهای افغانی وخارجی وبه چه تعداد موجود است ؟ ایا می توان آنها را در منابع دیگر نشراتی هم مشاهده کرد؟

امید نظامی؛ من شاهد نشر آهنگ های خویش از تلویزیون طلوع،  لمر، آریانا که از امریکا نشر میشود و تلویزیون پیمان بوده ام و ویدیو های زیاد من در یوتیوب بدسترس هموطنانم گذاشته شده است.

بشیر دژم ، همین اکنون آهنگ کمپوز شده وآماده ای دارید که برای ثبت آن به همکاری هنرمندان موسیقی نیازمند باشید ؟ اگر بلی به همکاری کی ها نیازمندید؟

امیدنظامی؛ بلی من  بالای چندین آهنگ کار میکنم که از جمله آهنگ( کتاب) است از البوم (زنگ مکتب) و به کسانی که بتوانند در ثبت ویدیویی این آهنگها با من همکاری کنند نیازمند دستگیری وهمنوایی شان هستم.

 بشیر دژم؛ حالا مهربانی کرده بگویید که در کدام کشور های خارجی  امکانات هنرنمایی برای تان میسر شده و درین مدت  موردچه گونه تشویق وحمایت های  معنوی ای هنری قرار گرفته اید ؟

امید نظامی؛ من در افغانستان بسر میبرم وکار میکنم و سفر های خارجی زیادی داشته ام ولی سفر های هنری نبوده اند خوشبختانه تقدیر نامه های زیادی بدست آورده ام و لقب قهرمان معارف) را از آن خود کرده ام.)

بشیر دژم؛ضمن آنکه این همه موفقیت هارا برایت تبریک می گویم می خواهیم بدانیم که، وضع اقتصادی تان درین سال چگونه بوده آیا از آن برای کار های هنری تان استفاده کرده می توانید ؟ اگر خوب نه بوده،  آیا شما موافقید که ما بگوییم شما  برای ثبت ونشر ولبسنگ آهنگهایتان به کمک مادی تاجران هنردوست و اهل فرهنگ نیازمندید ؟

امیدنظامی؛ صادقانه بگویم برای یک هنرمند مانند من که مسوولیت فامیل را به عهده دارد مشکل است که همه مصارف را برای یک آهنگ و تهیه ویدیو کلپ بپردازد  از این لحاظ از کسانی که توانمندی کمک را دارند خواهشمندم تا آهنگهای من را سپانسر شوند تا بتوانم خدمتی برای معارف و کودکان افغانستان از طریق آهنگهای مکتب نماییم..

بشیر دژم، از اتحادیهء هنرمندان موسیقی که شما نیز عضویت آنرادارید بگویید، نظر شما در موردش چیست؟ هنرمندانی را در آنجا سراغ دارید که خوشبین شان نباشید ؟

امیدنظامی ؛ موجودیت چنین اتحادیه ای که برای هنرمندان خدمت نمایند٬ نیاز مبرم است. مؤفقیت های بیشتر برای ایشان خواهانم ،من بدبین هیچ کس نیستم و به همه احترام دارم همه ایشان نزد من عزیز هستند.

بشیر دژم ، اگر گاهی این اتحادیه از شما در صورت ضرورت آرزو کند برای فعالیت ها ی آن وقت و هنر تانرا در خدمت سایر هنرمندان وشنونده گان محافل فرهنگی قرار دهید این امکان رادارید که در پهلوی سایر دوستان تان قرار گیرید؟

امید نظامی ؛ بلی اگر کاری از دست من ساخته شود در دسترس قرار خواهم داد.

بشیر دژم؛ وبرای پایان این مصاحبه ما  آخرین پیامت چیست؟

امیدنظامی؛یک آهنگ جدیدم به عنوان (تونیستی) بزودی بدسترس هموظنانم قرار خواهد گرفت و دو روز قبل در محفلی به مناسبت  اغاز سال تعلیمی  آهنگ (زنگ مکتب ) را با همکاری آرکستر انستیتوت ملی موسیقی افغانستان درنزد آقای کرزی ریس جمهور کشور اجرا کردم که مورد استقبال شان قرارگرفت.

بشیر دژم ؛

 امید عزیز وگرامی،  ما نهایت خرسندیم که باوجود مصروفیت های زیاد توانستی لحظاتی از وقت گرانبهایت را برای تدوین وجواب دهی این مصاحبه با من صرف کنی   باتشکر مجدد از شما ،آرزومندیم این اتحادیه بتواند برای معرفی بیشتر و زمینه سازی یبیشتر فعالیت های هنری  ات مفید واقع شود  و درین هفته جاری وپیش رو که برای تقدیر از هنرمند ی ات  از جانب( 137 تن هنرمندان موسیقی) کشورت صرف برای خودت تخصیص داده شده   با کمال مسرت  بتوانیم برایت مفید واقع شویم  واینده بسیار خوبی رادرین راه  به شما  آرزو کنیم   این اتحادیه برای شما وخانه هنرمندان موسیقی کشوراست  اگر ما بتوانیم مدارکی داشته باشیم یقین داشته باشید  که نخستین حامی معنوی و مالی تان ما خودما خواهیم بود، چنانچه شما شاهد هستید  یکی از کمپوزیتوران این اتحادیه آقای رحمت عامر  توانستند برای شما آهنگی را کمپوز وبفرستند اینکه آن آهنگ به طبع شما موافق بود یا نبود ویا ثبت ونشر شد ویا نه شد،حرف جداگانه ایست ،اما همه هنرمندان موسیقی شمارا دوست دارند وازحضور گرم وفعال تان  درین جمع خُرسندند.

امیدنظامی ؛ باتشکر مجدد از همه هنرمندان موسیقی کشور وشما.

خواهش دوستانه از فرهنگیان گرامی؛

ازکلیه مسوؤلین وگرداننده گان وسایل ارتباط جمعی کشور احترامانه تقاضاداریم تا در پخش وتکثیر بیشتر این معرفی نامه ومصاحبه که به مناسبت تجلیل وقدردانی ازیک هنرمند جوان ومستعد صورت گرفته، مارا یاری رسانیده از هنر ورزی خود برما دریغ نه ورزند.

نگارنده : بشیر دژم (سرپرست اتحادیهء هنرمندان موسیقی افغانستان)

26.03.13 شهر کوبلنز ـ جرمنی


March 27th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری